Alfa Romeo Forum banner

MCSF - Alles geprobeerd wat ik kan bedenken? GT JTD

Tags
mcsf
5.4K views 32 replies 12 participants last post by  Spider95  
#1 ·
Hallo,

Voortdurend en steeds vaker krijg ik de Motor Control System Failure (rond de 3.000 toeren gaat het aan) en dan gaat de auto in de noodloop, waarbij hij niet wil toeren totdat de motor wordt afgezet en opnieuw wordt gestart. Dit gebeurt in principe elke keer; kan worden vermeden als je de auto nooit hard laat toeren. Beetje frustrerend op de snelweg als je aan het inhalen bent, dan valt hij plotseling half uit en heb ik geen andere keuze dan te stoppen. Het vermogen lijkt over het algemeen ook vrij slap te zijn.

Getest:

EGR-klep - Gedemonteerd en gereinigd, de solenoĂŻde beweegt soepel genoeg
MAP-sensor - Vervangen door een gloednieuwe Bosch-sensor (de aansluiting waar hij in gaat, is geborsteld, maar zag er schoon genoeg uit)
Intercooler-slang - Vervangen omdat een bout op de versnellingsbak er geleidelijk een gat doorheen had gesleten
ECU-reset - De soft reset waar de helft van het forum over zeurde

Het probleem blijft bestaan... Ik weet niet waar ik anders moet kijken of wat ik moet proberen... Heeft iemand advies over belangrijke gebieden die deze fout kunnen veroorzaken?

Ik heb hem zelfs naar een garage gebracht om hem verder te inspecteren en de diagnose opnieuw te controleren.

Bedankt...

#5 ·
Ik heb een schoonmaakbeurt gehad in de 'mond' van de spruitstukopening. In principe met wat carburateurspray en een stijve borsteltandenborstel. Zijn er technieken om daar verder in te duiken voor een grondigere reiniging of is wat ik heb gedaan ongeveer goed?

#11 ·
vanes in turbo sticking?? its a vg turbo so no wastegate....so car over boosts and goes into limp mode, or split leaking hoses to actuator on turbo
dat was het probleem dat ik had met mijn 147 toen hij vergelijkbare problemen gaf,
het beste is echter om de codes uit te laten lezen, dat geeft je in ieder geval een idee waar je moet beginnen met zoeken

#9 ·
Echt vreemd... Garage heeft het opgelost, denken ze! Het eerste onderdeel heb ik ongeveer 3 maanden geleden vervangen door een gloednieuw onderdeel; de MAF-sensor... Als algemene controle als onderdeel van de inspectie hebben ze ernaar gekeken en het bleek volledig bedekt te zijn met troep; schoongemaakt en de auto rijdt blijkbaar als een zonnetje en geen MCSF die oplicht.

Dus ik denk dat het gat in de pijp toen de prestaties had verpest, maar nu ze allebei zijn opgelost, zijn het mooie dagen.

#10 ·
Vergeet, als het terugkomt, de overboostklep niet (die zich dicht bij de bovenkant van de radiator bevindt) en de twee bijbehorende rubberen buizen. De buizen kunnen scheuren (vooral die aan de bovenkant) en precies de symptomen veroorzaken die u beschrijft: MCSF en noodloop bij 3.000 tpm.

#13 ·
Als het terugkomt, vergeet dan niet de overboostklep (die zich dicht bij de bovenkant van de radiator bevindt) en de twee bijbehorende rubberen buizen. De buizen kunnen scheuren (vooral die aan de bovenkant) en precies de symptomen veroorzaken die u beschrijft: MCSF en noodloop die bij 3.000 tpm in werking treedt.
dat is het magneetventiel dat de actuator aanstuurt........de schoepen bewegen via de actuator om de boost te regelen, als ze splitsen geen controle dus "overboost" :)

G
#12 ·
Waar was het gat in de pijp? Zou niet verwachten dat de luchtmassameter helemaal verstopt raakt als het gat dichter bij de motor zit???

Zou controleren tussen de luchtmassameter en de luchtfilterkast, luchtfilter om er zeker van te zijn dat het in orde is en dat er geen gaten of lekken rondom zitten, enz.

3 maanden is wel erg snel om verstopt te raken en zou verwachten dat elke vervuiling van verder weg van de motor komt dan de luchtmassameter.

John

#14 ·
Vervelend genoeg is het probleem weer teruggekomen - het werkte die ene avond perfect en is sindsdien teruggegaan naar precies dezelfde gewoonten.

De LMM begon binnen een paar dagen weer bijzonder vies te worden met olie, ik heb hem opnieuw schoongemaakt.

Het gat in de pijp zat ongeveer halverwege van de intercooler naar de turbo (had gewreven op een bout op de versnellingsbak bij het optoeren en geleidelijk doorgesleten).. Heb het uit de weg gelegd met de nieuwe pijp om te voorkomen dat het opnieuw gebeurt.

Ik zal alle pijpen die jullie allemaal hebben genoemd opnieuw controleren. Mogelijk heb ik iets gemist en de garage; zal zo nodig een lektest uitvoeren

Bedankt

#16 ·
Het gat in de pijp zat ongeveer halverwege van de intercooler naar de turbo (had gewreven op een bout op de versnellingsbak bij het optoeren en was geleidelijk doorgesleten).. Het uit de weg geplaatst met de nieuwe pijp om te voorkomen dat het opnieuw gebeurt.
Veel voorkomend probleem, je **** normaal gesproken een suisend geluid horen als de motor wordt opgetoerd, de meesten van ons hebben dat wel eens gehad, maar ik herinner me niet dat er MCSF-fouten optraden.

Je moet echt de foutcode laten uitlezen, zoals hierboven door Alfa Turner vermeld. Dat gezegd hebbende, klinken je symptomen precies hetzelfde als die ik een paar jaar geleden had.

Bekijk deze thread

Dit document legt het probleem uit.

De hoofdoorzaak hiervan is de roet van de EGR en de olie deeltjes die via de turbo hun weg vinden in het inlaatspruitstuk en de wervelkleppen (en MAP sensor) verstoppen. Er zijn EGR-pakkingen met verminderde flow die kunnen worden gemonteerd, lees deze thread, ik heb deze al een paar jaar en naar mijn mening verminderen ze de hoeveelheid EGR-reiniging die nodig is. De EGR kan volledig worden afgesloten, maar dit geeft een MCSF-foutmelding, de ECU moet door een slimme kerel worden aangepast om dit te negeren.

Dat wil niet zeggen dat dit definitief jouw probleem is en er is veel info om door te worstelen..... maar het bovenstaande is interessant leesvoer.

Alles goed

Pub

#17 ·
Mate, ik had die symptomen met mijn 156, verving de Maf-sensor en de lambdasonde, verwijderde de inlaatbuis naar het gasklephuis en de grote rubberen flexi was gescheurd, maar het was moeilijk te detecteren omdat het rond een van de flexi-bladen eronder gescheurd was. Voordat ik iets vervang, zou ik die flexi-buis verwijderen, deze grondig controleren en het gasklephuis schoonmaken terwijl het blootligt, want het zal geen kwaad doen. Wees voorzichtig bij het handmatig bedienen van de vlinderklep naar de open positie, zodat je de binnenkant **** schoonmaken. Succes, mate. Groeten ....Mark

G
#18 ·
Vriend, ik had die symptomen met mijn 156, verving de Maf-sensor en de lambdasonde, verwijderde de inlaatbuis naar het gasklephuis en de grote rubberen flexi was gescheurd, maar het was moeilijk te detecteren omdat deze rond een van de flexi-bladen eronder gescheurd was, voordat ik iets vervang, zou ik die flexi-buis verwijderen, deze grondig controleren en het gasklephuis schoonmaken terwijl het blootligt, want het zal geen kwaad doen. Wees voorzichtig bij het handmatig bedienen van de vlinderklep naar de open positie, zodat je de binnenkant **** schoonmaken. Succes vriend. groeten ....Mark
er heeft een diesel... dus geen gasklephuis of iirc flexibele slangen. De bovenste slang kan ook kapot gaan en het is soms erg moeilijk te zien.

Ik weet niet zeker waar de olie vandaan komt om de maf te vervuilen, want het zou betekenen dat de olie de verkeerde kant op gaat???

Heb je geen geoliede luchtfilter van K&N of een ander merk zoals dat? Als ze te veel geolied zijn, kunnen ze ervoor zorgen dat de maf vies wordt... Is het luchtfilter ook vervangen zonder dat de luchtfilterbox werd schoongemaakt? Kan gewoon vuil in de luchtfilterbox zijn dat wordt opgezogen...

Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe olie van de carterventilatie of turbo terug de pijp op en over de bocht en naar de maf zou komen als de lucht de andere kant op gaat?? laat me nog steeds denken dat je ongefilterde lucht aanzuigt voor de MAF

#20 ·
Laatste meting was: P3038 - Turbo Boost Druk sensor A - hoge waarde (overboost)

De originele meting een paar maanden geleden was ook Boost Druk Sensor, daarom heb ik de sensor oorspronkelijk vervangen (Bosch).
Voor zover ik kan nagaan, wijst die meting echter niet volledig op mijn probleem?

Voor zover ik weet is het gewoon een standaard paneel luchtfilter, aangezien het maar een paar euro kost; ik zal de filters volgend weekend onderhouden en vervangen om mogelijke problemen met die dingen uit te sluiten.

#21 ·
Laatste meting was: P3038 - Turbo Boost Pressure sensor A - hoge waarde (overboost)

De originele was een paar maanden geleden ook Boost Pressure Sensor, daarom heb ik de sensor oorspronkelijk vervangen (Bosch). Voor zover ik kan nagaan, pinpoint die meting mijn probleem echter niet volledig?

Voor zover ik weet is het gewoon een standaard paneelluchtfilter, aangezien het maar een paar pond kost; Ik zal de filters volgend weekend onderhouden en vervangen om mogelijke problemen met die uit te sluiten
Is die code correct. Ik krijg P0235 of P0238 voor die fout.:confused:

#24 ·
Ik heb de vorige afdruk eind februari gevonden, er staat:

Turbocharger Boost Sensor A Circuit - Range / Performance (P0236)
en
Turbocharger Boost Sensor A Circuit - High (P0238)

Het lijkt er ook op dat de gebruikte software "Multi-tester Snapshot Reader 2.2" AUTODIAGNOS was.

#25 ·
G
#27 ·
Als de turbodruk als te hoog wordt aangegeven, zou ik het volgende doen...

Reinig de MAP, dat is gemakkelijk.

Reinig de VGT-actuatorstang en het mechanisme en vet het in. Deze kunnen vast komen te zitten en overboost zou worden veroorzaakt als ze vastzitten in de kleine turbomodus.

Daarna zou ik iemand vragen de auto te starten en een paar keer uit te zetten, naar de VGT-stang kijken en ervoor zorgen dat deze ongeveer 1 cm beweegt wanneer u de auto aanzet en terugkomt wanneer u hem uitzet...

Als hij niet zo gemakkelijk beweegt of lijkt vast te zitten, zou ik de VGT-solenoĂŻde reinigen. Er was hier onlangs een draad met een Poolse gids om hem schoon te maken (foto's in de gids dus gemakkelijk te volgen) wees voorzichtig bij het verwijderen van de vacuĂĽmslangen.

Tot slot, reinig de EGR toch, hoewel het onwaarschijnlijk is dat dit de oorzaak van dit probleem is, ze moeten altijd worden gereinigd :) en kunnen de prestaties echt beĂŻnvloeden.

Als dat het probleem niet heeft opgelost, vermoed ik dat de MAP-sensor defect kan zijn of dat de VGT-schoepen in de turbo een beetje verstopt kunnen zijn geraakt. Turbo eraf om schoon te maken, maar ik denk niet dat het een al te grote klus is. Als je een kabel en ecu-software had, zou je de MAP-sensorgegevens bij stationair toerental kunnen bekijken, deze zouden bijna 1 bar moeten aangeven. Je zou ook de gewenste boost kunnen grafieken tegenover de werkelijke en het toerental om te zien of je de boost krijgt die de ecu wil of niet.

Als je toch met de VGT-solenoïde bezig bent, zou ik de rubberen en plastic slangen vervangen door siliconen slangen, aangezien deze scheuren, en hoewel de mijne niet lekte, voelt het alsof het een betere controle heeft sinds ik ze heb vervangen. Zou je maar een paar euro voor slang moeten kosten. Mij werd hier 3 mm en 5 mm aanbevolen, maar ik vond dat 5 mm te los aanvoelde op de solenoïde en VGT-actuator, dus gebruikte ik 5 mm van de pijp op de motor naar de solenoïde, maar schoof een beetje 3 mm in het solenoïde-uiteinde van de slang om een goede pasvorm te creëren. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik waarschijnlijk gewoon 3 mm gebruiken.

John

#30 ·
Zoals ik al zei, controleer de rubberen slangen van het turbodrukventiel. Zelfs met een heel kleine haarlijn in de slang kan dit leiden tot problemen met de overdruk. De mijne had de kleinste scheur, precies aan het einde van de slang waar hij aan de motorkant past, en veroorzaakte continue overdrukproblemen.

Eerlijk gezegd, voor 6 pond en precies 1 minuut om te passen, is het echt de moeite waard om te doen.

Laatste bijdrage van mij. Het heeft geen zin om een dood paard te slaan.

#31 ·
Ik heb alle onderdelen gekocht om hem een servicebeurt te geven, aangezien ik toch onder de motorkap zit, heb ik het spul voor het schoonmaken / invetten gehaald en heb ik prijzen en beschikbaarheid voor de pijpleidingen opgevraagd. Input is erg nuttig geweest. Zal volgend weekend terugkoppelen met hopelijk de oorzaak gevonden en verholpen.

G
#32 ·
Pijpen op eBay. Siliconen voor ongeveer 3 of 4 pond :) elke kleur die je wilt :)

De meeste mensen zeggen dat je 3 mm en 5 mm nodig hebt, maar op mijn 156 is 3 mm overal veel beter. Iemand kan bevestigen of de GT-pijpmaten hetzelfde zijn als 156 en de benodigde lengte :)