Alfa Romeo Forum banner

Tik-/klakgeluid van de motor

18K views 23 replies 10 participants last post by  deltaboy  
#1 ·
Mijn 170 Multi Air is vandaag binnengegaan (circa 25.000 op de teller) om een tikkend (en nu klakkend) geluid te laten onderzoeken.

De motor leek de laatste weken "tikkend" te worden en nu is er een duidelijk klakkend geluid van stationair toerental tot en met het hele toerentalbereik. Op het eerste gezicht dacht ik dat het de dynamo zou kunnen zijn, maar als de kap eraf wordt gehaald, komt het geluid van de bovenkant van de motor. Je **** het ook in de auto horen.

Iemand ideeën? Heeft iemand dit al eerder gehad?

Ik zal een update plaatsen wanneer ze erachter komen wat het is.

#2 ·
Ik heb een lagergeluid van riemen bij ongeveer 1000 tpm. Ik hoorde het net nadat ik de auto kocht, het is onderzocht maar ze vertelden me dat het normaal is. Aangezien de auto onder garantie valt, heb ik ze gevraagd dit ergens als klacht op te schrijven.
Ik heb geen tikgeluid op de mijne gehoord, maar ik hoorde dat bij multiair-motoren zelfs een zeer minimale daling van het oliepeil dit tikkende geluid veroorzaakt. Heeft u het oliepeil gecontroleerd?

#5 ·
De service is alleen uitgevoerd door dezelfde hoofddealer die hem nu heeft. De laatste servicerekening zit volgens mij in het dashboardkastje, dus ik ben niet zeker van de olie... maar zij moeten opletten als het niet de juiste is. De auto valt nog onder de garantie... ze wachten gewoon op een seintje om verder te gaan

#6 ·
Succes.

Toen de olie van de mijne na 12 maanden werd ververst, gebruikten ze (hoofddealer) standaard Shell-olie die niet volledig voldeed. Toen ik klaagde, hebben ze de auto teruggehaald en de olie ververst, maar gaven ze toe dat ze aansprakelijk zouden zijn geweest voor de kosten als er iets mis was gegaan.

#10 ·
Succes.

Toen de olie van de mijne na 12 maanden werd ververst, gebruikten ze (hoofddealer) standaard Shell-olie die niet volledig voldeed. Toen ik klaagde, kregen ze de auto terug en verversten ze de olie, maar gaven ze toe dat ze aansprakelijk zouden zijn geweest voor de kosten als er iets mis was gegaan.
Dat is gewoon compleet gestoord! Een hoofddealer van Alfa die iets anders gebruikt dan Selenia-olie :tut:
Ik wed dat het gewoon een kleine familiezaak is, die alleen vloeistoffen gebruikt die zo goedkoop mogelijk zijn!
Onze dealer is eigendom van Fiat/Alfa UK en we hebben geen keuze, we moeten selina, tutela etc. bestellen, zelfs onze 'bulk olie' is selenia p.e 5w-40 die uit de pomp komt

#8 ·
Het verbaast me altijd dat een hoofddealer iets anders in een motor (welke motor dan ook) zou doen dan de exact juiste oliekwaliteit.

FFS, ik zorg er zelfs voor dat ik de juiste oliekwaliteit in mijn betonmolen gebruik!
Op die manier werkt het altijd als ik het gebruik en gaat het nooit kapot.

Als je denkt dat een service die op de juiste manier wordt uitgevoerd met de juiste spullen duur is, probeer dan eens pech te krijgen!
Ik heb de factuur uiteraard gecontroleerd, aangezien iemand anders hier een soortgelijk probleem had nadat er een additief was gebruikt. zie bericht #7 in deze thread:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-giulietta/354043-how-much-for-18000-mile-service-on-ma.html

#12 ·
Heb de mijne net opgehaald van de jaarlijkse servicebeurt. Moet ik me zorgen maken dat ze Shell hebben gebruikt in plaats van de aanbevolen Selenia?
Controleer de specificatie voor de Shell. Het hangt ervan af of het diesel of benzine is en of benzine Turbo of Turbo Multi Air.
Het volgende is overgenomen van pagina 242 van het handboek
Benzinemotoren - SAE 5W-40 ACEA C3-kwaliteit volledig synthetisch smeermiddel FIAT 9.55535-S2-certificering.
Dieselmotoren - SAE 5W-30 kwaliteit volledig synthetisch smeermiddel FIAT 9.55535-S1 certificering.
Samen met deze voetnoot
Het gebruik van producten met eigenschappen lager dan ACEA A3 (benzinemotoren) en ACEA C2 (dieselmotoren) kan motorschade veroorzaken die niet onder de garantie valt.
Voor benzinemotoren met Multi Air-systeem kan het gebruik van smeermiddelen met eigenschappen lager dan ACEA C3 en een andere SAE-kwaliteit dan 5W-40 motorschade veroorzaken die niet onder de garantie valt.

#11 · (Edited)
Kijkend naar mijn laatste servicebon ..... shell ultima werd gebruikt .... kijkend naar de technische specificatie staat het op de Fiat-lijst, maar de laatste twee cijfers zijn Z2 in plaats van S2 ..... is dit een typefout of een belangrijk verschil?

Nieuwe Multi Air-eenheid gemonteerd ..... ongeveer ÂŁ 1.000 gelukkig onder garantie en heeft nu de Selenia Oil erin nadat ik het gebruik van Shell heb bevraagd voordat ze alles weer in elkaar zetten en het vulden.

Oh .... en de auto vliegt nu echt!

#13 ·
Kijkend naar mijn laatste servicebon ..... shell ultima werd gebruikt....kijkend naar de technische specificaties staat het op de Fiat-lijst maar de laatste twee cijfers zijn Z2 in plaats van S2 .....is dit een typefout of een belangrijk verschil?

Nieuwe Multi Air unit gemonteerd .....ongeveer ÂŁ1.000 gelukkig onder garantie en heeft nu de Selenia Oil erin nadat ik de toepassing van Shell heb bevraagd voordat ze alles weer in elkaar zetten en het vulden.

Oh....en de auto vliegt nu echt!
Tog, waren er onverwachte vertragingen bij het terugkrijgen van je G? Ik vraag me gewoon af of je hoofddealer daadwerkelijk de verkeerde olie erin heeft gedaan? In dat geval, als er een echte fout was met de multiair-eenheden, zou Alfa een olie-monster hebben gewild, omdat ze nooit fout gaan, tenzij de verkeerde olie erin wordt gedaan, in dat geval zou de garantie ongeldig zijn, dus ik vraag me gewoon af of je dealer het heeft verknald en zelf voor een nieuwe unit moest betalen???

#14 ·
Ik heb de G zonder reservering op woensdagochtend afgeleverd en hij was vrijdagmorgen klaar, dus een behoorlijk indrukwekkende turnaround en ze gaven me een leenauto.

Shell beveelt dit aan voor de Multi-Air, maar zeker de verkeerde viscositeit voor de benzine bij 5w-30?

Shell LubeMatch

De plot wordt dikker!

Er werd vermeld dat het Alfa garantie kantoor zei dat ze deze week vier eenheden hadden die kapot gingen... lijken hier geen threads te zijn met Multi-Air eenheden die kapot gaan.....maar op de Fiat forums zijn er een paar.

Ik zal vanaf nu op Selenia aandringen! Denk erom, zal waarschijnlijk de volgende keer voor een Cloverleaf gaan....minder ingewikkeld!

#16 ·
Tog, welke dealer heeft u gebruikt? Ik heb nog steeds een strijd met Lipscomb in Maidstone, sinds november vorig jaar, met een piepend geluid van de koppeling. Ze hebben het nu 3 keer geprobeerd te repareren en het me bijna een maand geleden onrepareerd teruggegeven en Alfa de schuld gegeven. Het heeft ook een tikkend geluid dat er voor het 3e bezoek niet was, maar het oliepeil ziet er goed uit.

#18 ·
Tog, welke dealer heeft u gebruikt? Ik heb nog steeds een lopende strijd met Lipscomb in Maidstone, sinds november vorig jaar, met een piepend geluid van de koppeling. Ze hebben nu 3 pogingen gedaan om het te repareren en hebben het me bijna een maand geleden ongerepareerd teruggegeven en Alfa de schuld gegeven. Het heeft ook een tikkend geluid dat er voor het 3e bezoek niet was, maar het oliepeil ziet er goed uit.

Mono
AMC Chelmsford .... heb ze 6 jaar gebruikt voor verkoop en service...heb ze altijd een goede groep mensen gevonden. De verkoper die ik in het verleden heb gebruikt, is nu weg, dus als de tijd komt, hoop ik iemand anders te krijgen die net zo goed is als hij.

#17 ·
Ik gebruik een erkende Alfa-dealer en toen ze de olie van mijn 1.4 TBi verversten, gebruikten ze volgens de factuur "Valvoline Synpower SAE 5W". Blijkbaar was er geen ruimte meer op de factuur om het soort olie te vermelden. Ik neem echter aan dat ze de juiste olie zouden gebruiken, en de auto heeft nog 3,5 jaar garantie.

#19 ·
Mijn 170 Multi Air is vandaag binnengegaan (circa 25.000 op de teller) om een tikkend (en nu klapperend) geluid te laten onderzoeken.

De motor leek de laatste weken "tappity" te worden en nu is er een duidelijk klapperend geluid van stationair toerental tot in het hele toerentalbereik. Op het eerste gezicht dacht men dat het de dynamo kon zijn, maar als de kap eraf wordt gehaald, komt het geluid van de bovenkant van de motor. Je **** het ook in de auto horen.

Iemand ideeën? Heeft iemand dit al eerder gehad?

Ik zal een update plaatsen als ze erachter komen wat het is.
Hoi Tog, ik heb een heel vergelijkbaar lawaai (klinkt als een dieselmotor maar het is benzine) op mijn ARG 1.4 MA Turbo, **** u helpen met hoe uw tappity geluidsprobleem is opgelost?
De mijne gaat nu al 2/3 maanden en ik wil de auto niet gebruiken uit angst voor pech ...! Sommigen zeggen dat het de MA-unit-fout is en anderen wijzen naar de distributieriemspanner ...? en hij rookt bij de achteruitlaat ... Help.! Hartelijk dank. Don.

#20 ·
Don, Tog is voor het laatst gezien op 9 juli 2017, dus ik denk dat je misschien een tijdje op een antwoord moet wachten. Zoals in je andere thread, neem contact op met Alfa Workshop voor advies en zij zullen waarschijnlijk adviseren om de auto voorzichtig naar hen toe te rijden. Een defect van de MA-eenheid veroorzaakt geen catastrofale schade aan de rest van de motor, alleen misfires en noodloop.

#21 ·
Don, Tog is voor het laatst gezien op 9 juli 2017, dus ik denk dat je misschien een tijdje op een antwoord moet wachten.
Zoals in je andere thread, spreek met Alfa Workshop voor advies en ze zullen waarschijnlijk adviseren om de auto voorzichtig naar hen toe te rijden. Het falen van de MA-eenheid zal geen catastrofale schade aan de rest van de motor veroorzaken, alleen misfires en noodloop.
Tony, ik heb ze al deze belangrijke vragen gesteld (zoals ik hier heb gedaan, waar de antwoorden veel nuttiger zijn geweest), maar het antwoord was heel kort: "hoogstwaarschijnlijk niet de MA, want het is niet het geluid van een defecte MA-eenheid..." !!!
Dat is wat hij heel kort terugschreef, en dat was na verschillende pogingen, daarna geen verdere antwoorden op mijn berichten!
Ik ben een beetje teleurgesteld...het voelde gewoon alsof het hard werken was om eerlijke communicatie of advies te krijgen!!!!

#23 ·
Heeft hij niet voorgesteld om de auto te boeken zodat ze de codes kunnen lezen en goed kunnen onderzoeken?

Diagnose op afstand gaat nooit een succes worden.

Een telefoontje was misschien nuttiger geweest dan een e-mail. Gesproken woorden zijn geen verslag, in tegenstelling tot teksten en e-mails, mochten er dingen misgaan, dus de expert zou wel eens iets mededeelzamer kunnen zijn. Vraag en antwoord in een gesprek werkt ook beter en helpt de communicatiestroom.