Alfa Romeo Forum banner

101 - 105 of 105 Posts

·
Registered
Joined
·
9 Posts
This seal in the sump is the origin to the wear of the variators.
Replacing both variators did not take away the initial ratlle. It was just less...
The variators are starved and do not work propperly at start up.
Change the 'stupid' seal in the sump. Cheap and crappy solution of FIAT. A way to make money with less costs. In a way it is smart...
When you look at a Lancia Delta or Coupe Fiat 20v Turbo engine. Thats superior design. How it should be!

Replacing every now and then the seal is a service thing.
DIY doable, and a good prof-mechanic should be able to do it fast.
The seal just hardens and loses flex... then suck false air... heat and dopes in the oil.
 

·
Registered
Joined
·
13 Posts
This seal in the sump is the origin to the wear of the variators.
Change the 'stupid' seal in the sump. (...)

Replacing every now and then the seal is a service thing.
DIY doable, and a good prof-mechanic should be able to do it fast.
The seal just hardens and loses flex... then suck false air... heat and dopes in the oil.
that means remove the oil pan (carterpan)? That requires special tools I assume to reach the bolts..
Do I understand correctly it is a seal of the oil sump (aanzuigbuis?)
 

·
Registered
Joined
·
9 Posts
Sorry readers... this part in Dutch...

Bekijk nog even goed de door mij geposte plaatjes.

De seal zit in het onderblok geklemd in een uitgefreest hubje.
Carterpan drukt er tegen met de afzuigtrechter in een sandwich constructie.
Bij mij was het onderdeel volledig uitgehard.
De afzuiger, ja die is van kunststof. Als ik zie hoe mooi dat in mijn Beta Coupe 2000IE steekt? Bananen!

Ik heb de reparatie uitgevoerd bij Martin Willems op de brug. Lancia Delta Di... (TBi motor, FPT)
Dat kon toen net even.
Om goed en overzichtelijk te werken heb ik de uitlaat gedemonteerd.
Handige snuiters zeggen dat het ook zonder kan. Ik hou wel van een goede inspectie.
Geen metaal in carter aangetroffen... geeft ook een goed gevoel!

Vanaf katalysator inclusief het flex stuk losgehaald.
Bouten waren aan vervanging toe met al dat zout op de wegen.
Doorpakken.

De zwaar gecorrodeerde bouten onder de katalysator gaven meeste problemen.
Uit moeten boren. Dat was drama, 'uren werk, vloek en een zucht.
Het gas van de snijbrander was net op.
Met opstoken was het zeker vlotter gegaan.

Staal zo hard dat boren er op overleden. Dat is de grootste tijds-tegenslag geweest.

Carterpan heeft ook twee bouten in de bak steken. Imbus. Let op bij monteren.
Goed mikken en eventueel en magneetje er aan, opdat ze niet weg vallen met alles er weer aan gekit.
Dus iets behendigheid gebruiken, verder niet spannend.

Carterpan loswerken was ook een behendigheids klusje.
Houtje en rond kloppen etc
Zit vast op kit, die goed wil kleven, maar het kwam los met een bandenlichter en wat behendigheid en een tik
Weer met een motor-siliconenpakking teruggeplaatst.

Onderdeel via Martin Willems besteld, Van Buren de distributeur.

Te doen voor een notoire sleutelaar.

Daarna perfecte oliedruk. Vervang olie iedere 10K en het filter!
Ik gooi er Sint in, juiste specs.

Wel onlangs wat problemen met de hoge druk brandstofpomp. Bosch.
Kan een E10 geval zijn? Ding bestaat geheel uit RVS, maar toch.
Inhouden op de snelweg, en een motorcode P1671 in het geheugen, dat duidt op brandstofdruk.
Gaf ook hoorbare onregelmatigheid in het getekker bij stationair.
Het onderdeel Is een gesloten constructie.
Pomp wordt gestuurd door een nok op de inlaatnokkenas.

Volgens ePer kost die pomp rond de 200 euro, op eBay prijs te veel hoger.
Je treft deze Boschpompen overal in... dan kosten ze een scheet en 3 knikkers... uiteraard!
TBi net een iets andere fitting. Daar zorgen ze wel voor.

Met injectie-cleaner bleef de code weg. (tot nu toe)
In Duitsland kan je E5 tanken, voor ons redelijk om de hoek, daar loopt de motor veel beter op...
E10 acht ik een kwaadaardig besluit van politici... de echte autohaters...

Maar kan je zo verder?
Ik heb de email notificatie aan staan... mocht je nog vragen hebben.
Lid van Lancisti op Facebook.
 

·
Registered
Joined
·
13 Posts
So, I did not get any warnings of insufficient oil pressure and the rattle noise is also ALMOST entirely gone. I cannot say that it is totally away, but now 0.2 seconds of rattle instead of 2 seconds, and only if you immediatly touch the accelerator pedal after starting. When you just let it run in idle for 2-5 seconds (which I would recommend anyway) there is no rattle.
 
101 - 105 of 105 Posts
Top