Alfa Romeo Forum banner

Tempomat nie działa po konwersji na manualną

4.2K views 60 replies 10 participants last post by  M@RTIN  
#1 ·
Wszelka pomoc byłaby bardzo mile widziana. 🤞🤞🤞🙏🙏🙏
 
#2 ·
Cóż,
1º musisz wiedzieć, które czujniki i części różnią się między twoim modelem Selespeed a kolejnym bardziej podobnym modelem manualnym
2º ile z tych części zmieniłeś
3º zmień oprogramowanie lub sprzęt swojego ecu na model manualny (łatki parametrów to zły pomysł)
 
#7 ·
Z G, ale prawdopodobnie uniwersalne.

Tempomat jest automatycznie dezaktywowany, jeśli:
przyspieszenie przekracza skalibrowany limit (np. stromy zjazd);
opóźnienie przekracza skalibrowany limit (np. dźwignia zmiany biegów jest obsługiwana bez użycia sprzęgła);

System wyłącza się automatycznie, gdy sygnały używane przez oprogramowanie tempomatu są nieprawidłowe z powodu wad komponentów:

czujnik prędkości pojazdu;
potencjometr pedału przyspieszenia;
zasadność przełącznika hamulca;
zasadność przełącznika sprzęgła;
zasadność przełącznika tempomatu i przycisku Wznów;
zasadność przełącznika tempomatu i pozycji dźwigni zwiększania lub zmniejszania prędkości.

Rozpoznawanie włączonego biegu odbywa się poprzez porównanie prędkości pojazdu z prędkością silnika przy wciśniętym sprzęgle.
 
#8 ·
W silnikach jtd, które są wspólne dla marek Opel/Vauxhall i Saab, mogłem przeprogramować typ skrzyni biegów i ponownie wgrać do ECU odpowiednie oprogramowanie dla dowolnej skrzyni biegów za pomocą narzędzia o nazwie MDI, które było klonem narzędzia dealerskiego. Nie wiem jednak, czy takie narzędzie klonujące jest dostępne dla marek Fiat/Chrysler. Nie sądzę, żeby MES potrafił programować na tym poziomie.
 
#19 ·
Jeśli zmienisz typ skrzyni biegów, oprogramowanie ECU musi zostać zmienione, aby pasowało. Mapowanie ECU zawiera oczekiwane przełożenie dla każdego biegu. Jeśli stosunek prędkości pojazdu do prędkości obrotowej silnika nie pasuje do żadnego konkretnego biegu (+/- kilka procent), ECU zakłada, że ​​samochód nie jest na biegu i wyłącza tempomat. Niektóre lub wszystkie przełożenia w manualnej skrzyni biegów będą bardzo różne od tych w Selespeed.

W silnikach jtd, które są powszechne w markach Opel/Vauxhall i Saab, mogłem przeprogramować typ skrzyni biegów i ponownie wgrać do ECU odpowiednie oprogramowanie dla dowolnej skrzyni biegów za pomocą narzędzia o nazwie MDI, które było klonem narzędzia dealerskiego. Nie wiem jednak, czy takie narzędzie klonujące jest dostępne dla marek Fiat/Crysler. Nie sądzę, żeby MES mógł wykonać ten poziom programowania.
Kiedy zmieniłem skrzynię biegów w moim 156 2.4 JTD 10v z oryginalnej 5-biegowej na 6-biegową z 1.9 JTD 16v, która ma takie same przełożenia, ale krótszy napęd końcowy, tempomat nadal działał. Działał nawet na 6. biegu, co dawało niższe obroty niż poprzedni 5. bieg w 10v.

Myślę, że problem w tym przypadku polega na tym, że do działania tempomatu wymagany jest ABS ECU, a ABS ECU jest wersją Selespeed, więc oczekuje komunikacji z ECU silnika Selespeed. Jeśli ECU silnika jest wgrane jako manualne, ABS ECU jest niezadowolone.

Rozwiązaniem może być zamontowanie bloku/ECU ABS z manualnego samochodu. Ale tego nigdy wcześniej nie robiłem, więc tylko zgaduję.
 
#10 ·
Musisz zmienić ECU silnika z modelu Selespeed na model manualny. Są one inaczej okablowane i mają różne wejścia, możesz remapować ile chcesz, to nie zadziała.

Po prostu zdobądź manualne ECU z tego samego modelu samochodu i daj je zresetować do ustawień fabrycznych i powinno być dobrze, oczywiście pod warunkiem, że zmieniłeś również wszystkie instrumenty i wiązki przewodów, w przeciwnym razie nigdy nie zadziała.
 
#11 ·
Musisz zmienić ECU silnika z modelu Selespeed na model manualny. Są one inaczej okablowane z różnymi wejściami, możesz remapować ile chcesz, to nie zadziała.

Po prostu zdobądź manualny ECU z tego samego modelu samochodu i daj go zresetować do ustawień fabrycznych i powinno być dobrze, oczywiście pod warunkiem, że zmieniłeś również wszystkie instrumenty i wiązki przewodów, aby pasowały, w przeciwnym razie nigdy nie zadziała.
Dobry punkt, nie zdawałem sobie sprawy, że ECU w Alfach różnią się między manualnymi a automatycznymi. W przypadku rzeczy, na których jestem bardziej przyzwyczajony do pracy, tj. Vauxhalls, modele manualne i automatyczne używają tego samego numeru części ECU.
 
#26 ·
W MES, ME 3.1 jest wymieniony tylko dla selespeed, ale Me7.3.1 jest wymieniony dla selespeed i manualnej, co sugeruje, że może istnieć przełącznik oprogramowania lub sprzętu.
ME3.1 jest dla Euro2 Selespeed do końca roku modelowego 2000. Manualna skrzynia Euro 2 TS działała z M1.5.5 z podstawową przepustnicą kablową.
ME7.3.1 jest dla Euro3 Selespeed i Manual od roku modelowego 2001.
Istnieją również ME7.3.1 dla samochodów spoza Europy po 2001 roku. Jego jest jednym z nich.
 
  • Like
Reactions: M@RTIN
#13 · (Edited)
Zobacz post #10

Musisz zrozumieć, że istnieją fizyczne różnice między ECU Selespeed a manualnym ECU.

Na przykład, nie ma sygnału wejściowego dla przełącznika sprzęgła w ECU Selespeed, jest on kontrolowany za pomocą sygnałów wejściowych z ECU Selespeed. W moim samochodzie 156 Selespeed (z Me7.3.1) możesz włączyć tempomat przy prędkości 60 km/h, a jeśli zaczniesz wjeżdżać pod górę i silnik zacznie się dławić, możesz po prostu zredukować bieg za pomocą łopatki, a samochód zredukuje bieg, ale z powodzeniem pozostanie w tempomacie.

W momencie, gdy spróbujesz zmienić biegi w manualu (dowolna wersja), w momencie dotknięcia pedału sprzęgła tempomat się wyłącza.

Mogą używać tej samej wersji ECU i podstawowej mapy silnika, ale istnieją różne wejścia, jeśli chodzi o różne sterowania skrzyni biegów.
 
#14 ·
Zobacz post #10

Musisz zrozumieć, że istnieją fizyczne różnice między ECU Selespeed a ECU manualnym.

Na przykład, nie ma sygnału wejściowego dla przełącznika sprzęgła w ECU Selespeed, jest on kontrolowany przez wejścia z ECU Selespeed. W moim samochodzie 156 Selespeed (z Me7.3.1) możesz włączyć tempomat przy prędkości 60 km/h, a jeśli zaczniesz wjeżdżać pod górę i silnik zacznie się męczyć, możesz po prostu zredukować bieg za pomocą łopatki, a samochód zredukuje bieg, ale z radością pozostanie w tempomacie.

W momencie, gdy spróbujesz zmienić biegi w manualu (dowolnej wersji), w momencie dotknięcia pedału sprzęgła tempomat się wyłącza.

Mogą używać tej samej wersji ECU i podstawowej mapy silnika, ale istnieją różne wejścia, jeśli chodzi o różne sterowania skrzyni biegów.
Przepraszam, przegapiłem odpowiedzi tutaj.
Na początku zamontowaliśmy manualne ECU, kiedy po raz pierwszy zrobiliśmy swap, ale mieliśmy te same błędy ABS, więc zamontowaliśmy oryginalne z powrotem.
Bosch Me7.3.1 wydaje się nie różnić fizycznie, chociaż wiązka przewodów nie ma połączenia z pinem 59 ECU dla przełącznika sprzęgła. To nie powinno być problemem, ponieważ znam inny samochód, który został przerobiony przez ten sam warsztat i wszystko działa dobrze bez przełącznika sprzęgła - ten miał ECU zmapowane przez Gusa z Alfatune, który niestety przeszedł na emeryturę (i facet nie pozwala mi skopiować jego pliku ECU).
 
#15 ·
Mówiąc wprost, mam 2 różne pliki:-

1. Pokazuje skrzynię biegów jako "Automatyczna" i stale na 3. biegu. Wszystko działa dobrze i bez błędów, ale bez tempomatu.

2. Pokazuje skrzynię biegów jako "manualna" i ma prawidłowe przełożenia. Wszystko działa dobrze, w tym tempomat, ale pojawia się błąd ABS "C1881 - Konfiguracja pojazdu z CAN".

Ktoś zasugerował, że moduł ABS może wymagać zresetowania? W MES nie ma takiej funkcji, ale nie jestem pewien co do AlfaOBD lub innego oprogramowania?
 
#37 ·
Żeby było jasne, mam 2 różne pliki:-

1. Pokazuje skrzynię biegów jako "Automatyczna" i ciągle 3. bieg. Wszystko działa dobrze i bez błędów, ale bez tempomatu.

2. Pokazuje skrzynię biegów jako "manualna" i ma prawidłowe przełożenia. Wszystko działa dobrze, w tym tempomat, ale pojawia się błąd ABS "C1881 - Konfiguracja pojazdu z CAN".

Ktoś zasugerował, że moduł ABS może wymagać zresetowania? W MES nie ma takiej funkcji, ale nie jestem pewien co do AlfaOBD lub innego oprogramowania?
Podsumowując, oprogramowanie manualne ECU/ECM, którego próbowałeś, nie obsługuje ASR i to powoduje błąd C1881.
 
#17 ·
Czy zamieniłeś również wiązki przewodów z wiązki Selespeed na wiązkę manualną, ponieważ wiem na pewno, że mój znajomy miał manualne 156 z uszkodzonym silnikiem i wziął silnik z samochodu Selespeed i nie zmienił wiązki przewodów, która była na silniku Selespeed i miał problemy (zbyt dawno temu, żeby pamiętać, jakie to były problemy). Kiedy wiązka przewodów została zamieniona, problem został rozwiązany.
 
#20 · (Edited)
Wygląda na brak dopasowania między oprogramowaniem ECU ABS a oprogramowaniem ECU silnika, sprawdź czy plik 1 i plik 2 mają różne kody HW i SW.
Kody HW i SW są takie same. Początkowo myślałem, że mamy plik ECU CF2, ale Squadra Tuning potwierdziła, że jest to właściwy.

Czy zamieniłeś również wiązki przewodów z wiązki Selespeed na wiązkę manualną, ponieważ wiem na pewno, że mój znajomy miał manualne 156 z uszkodzonym silnikiem i wziął silnik z samochodu Selespeed i nie zmienił wiązki przewodów, która była na silniku Selespeed i miał problemy (zbyt dawno temu, żeby pamiętać, jakie to były problemy). Po zamianie wiązki przewodów problem został rozwiązany.
Wiązka przewodów jest oryginalna, ale jak mówię, znam co najmniej jeden inny samochód, który miał tę samą modyfikację i działa.

Jaki jest odpowiednik wyrównania proxi w 156, jeśli nie ma BCM?
To mnie zastanawia - sugerowano, że moduł ABS może wymagać zresetowania, aby ponownie skonfigurować się do ECU, ale nie jest to możliwe za pośrednictwem MES (najwyraźniej 159 również nie można zresetować za pośrednictwem MES) i nie udało mi się połączyć z AlfaOBD.

Kiedy wymieniłem skrzynię biegów w moim 156 2.4 JTD 10v z oryginalnej 5-biegowej na 6-biegową z 1.9 JTD 16v, która ma te same przełożenia, ale krótsze przełożenie główne, tempomat nadal działał. Działał nawet na 6. biegu, co dawało niższe obroty niż poprzedni 5. bieg w 10v.

Myślę, że problem w tym przypadku polega na tym, że ECU ABS jest wymagane do działania tempomatu, a ECU ABS jest wersją Selespeed i dlatego oczekuje komunikacji z ECU silnika Selespeed. Jeśli ECU silnika jest wgrane jako manualne, ECU ABS jest niezadowolone.

Montaż bloku/ECU ABS z samochodu manualnego może być rozwiązaniem. Ale to nie jest coś, co robiłem wcześniej, więc tylko zgaduję.
Kiedy sprawdzałem na Eper, nie mogłem znaleźć osobnych modułów ABS Selespeed lub manualnych? Ale tak, zdecydowanie wydaje się, że jest między nimi brak dopasowania.

Jedynym odniesieniem, jakie mogę tu znaleźć dla tego samego kodu błędu C1881, jest sytuacja, gdy ktoś zamienił silnik 2.0 na 1.6 147 - ale jedynym rozwiązaniem wydaje się być albo zamiana wszystkiego z powrotem - tutaj tak naprawdę nie ma takiej opcji, albo wgranie właściwego oprogramowania, co próbowaliśmy zrobić.
 
#29 ·
Kiedy sprawdzałem na Eper, nie mogłem znaleźć osobnych modułów Selespeed ani manualnych ABS? Ale tak, zdecydowanie wydaje się, że jest między nimi niezgodność.

Jedynym odniesieniem, jakie mogę znaleźć na ten sam kod błędu C1881, jest sytuacja, gdy ktoś zamienił silnik 2.0 na 1.6 147 - ale jedynym rozwiązaniem wydawało się albo ponowne zamontowanie wszystkiego - co tutaj nie jest opcją, albo wgranie odpowiedniego oprogramowania, co próbowaliśmy zrobić.
Jeśli możesz znaleźć kogoś z wnętrzem 156 po liftingu, manualną benzyną T-spark z VDC i porównać numery części bloku ABS i ECU ABS z twoimi, powinno to potwierdzić, czy są takie same, czy różne. Jestem prawie pewien, że samochód Selespeed będzie miał inne oprogramowanie ABS do obsługi kontroli trakcji i VDC niż samochód manualny. Mam przeczucie, że 1.6 T-spark po liftingu wnętrza 156 nigdy nie miały VDC, a w Europie nie dostaliśmy 2.0 T-Spark z wnętrzem po liftingu, tylko 2.0 JTS. 1.8 T-spark mógł jednak mieć VDC - @David C prawdopodobnie wie.
 
#23 ·
Ok, spróbuję jeszcze raz -

1/ Podczas konwersji 156 Selespeed na manualną, musisz również wymienić ECU silnika i wiązkę przewodów silnika, a także jednostki z manualnej skrzyni biegów. To jest pewne, ponieważ osobiście doświadczyłem tego problemu.

2/ Powinieneś również wymienić główne instrumenty i powiązaną z nimi instalację elektryczną, ponieważ są one również zorientowane i okablowane specjalnie dla systemu Selespeed.
 
#24 ·
Ok, spróbuję jeszcze raz -

1/ Podczas konwersji 156 Selespeed na manualną, musisz również wymienić ECU silnika i wiązkę przewodów silnika, a także jednostki z manuala. To pewne, ponieważ osobiście doświadczyłem tego problemu.

2/ Powinieneś również wymienić główne instrumenty i powiązaną z nimi wiązkę przewodów, ponieważ są one również zorientowane i okablowane specjalnie dla systemu selespeed.
A jednak znam tutaj samochód, który został przerobiony przez ten sam warsztat co mój, w dokładnie ten sam sposób i wszystko działa jak należy (w tym tempomat). Jego samochód używa oryginalnej wiązki przewodów i oryginalnego ECU, który został zaktualizowany zmodyfikowanym oprogramowaniem układowym przez Alfatune (wysłał swoje ECU do Wielkiej Brytanii, zaktualizowali je i odesłali do Tajlandii). Niestety nie pozwoli mi skopiować pliku swojego ECU, a Alfatune już nie handluje.

Oczywiście nie wątpię w żadne Twoje osobiste doświadczenia, ale zapewniono mnie, że samochód tego faceta został naprawiony tylko za pomocą mapy.
 
#27 ·
Podaj wszelkie dokładne informacje:
  • model, silnik i skrzynia biegów (156 2.0 TS Selespeed CF2 rok ?)
  • oryginalny HW i SW ECU ?
  • Jakiekolwiek inne zmiany poza skrzynią biegów Seles@MT ?
To jest 156 BN 2.0 TS 16v Selespeed Distinctive-Thailandia CF3 2002

HW - 0261206710
SW - 1277356571

Żadnych innych zmian poza skrzynią biegów (oczywiście w tym sprzęgło, pedały i obrotomierz)

Bosch Motronic Me7.3.1 EOBD Wtrysk (Poza UE)
 
#32 ·
Właśnie miałem myśl i nie jestem pewien, czy jest istotna (?), ale mój moduł ABS to:-
Bosch ABS 5.7 VDC
HW - 0265950018
SW - BB28938

Nie wiem, czy to dotyczy Selespeed?
Powinna nie być żadna różnica między modułami ABS Selespeed i Manual. Tylko sprawdzam, jaki jest numer Vin twojego samochodu?
 
#36 ·
Jedyna wzmianka o C1881 na tym forum została naprawiona poprzez aktualizację oprogramowania ECM, ponieważ nie obsługiwało ono ASR, które było obsługiwane w module ABS.

Znalazłem to na polskim forum.
"Dioda ASR świeci się cały czas, ASR niestety nie działa, po podłączeniu do komputera multiecuscan pokazuje jeden błąd w module abs/asr: C1881 - Konfiguracja pojazdu z CAN"
 
#38 ·
Jedyna wzmianka na tym forum o C1881 została naprawiona poprzez aktualizację oprogramowania ECM, ponieważ nie obsługiwało ono ASR, które było obsługiwane w module ABS.

Znalazłem to na polskim forum.
"Dioda ASR świeci się cały czas, ASR niestety nie działa, po podłączeniu do komputera multiecuscan pokazuje jeden błąd w module abs/asr: C1881 - Konfiguracja pojazdu z CAN "
Tak, widziałem to - kilka osób z tym samym kodem błędu po zamontowaniu 2.0 w 1.6 147. Znalazłem też w internecie, gdzie ktoś próbował zamontować ASR w Fiacie Stilo i otrzymał ten sam błąd.

Mój ABS zdecydowanie ma VDC.

Z pierwszą ręczną jednostką sterującą i ręcznymi kodami, których próbowaliśmy, myśleliśmy, że przez pomyłkę dostaliśmy kody CF2, ale wszystkie próbowane później oprogramowanie układowe zostało zmodyfikowane z oryginalnego pliku Selespeed, więc zdecydowanie powinno obsługiwać wszystko, co jest na jednostce sterującej.
 
#43 ·
Kiedy wcześniej powiedziałem, że wystarczy wymienić ECU silnika na wersję manualną, wyraźnie wspomniałem, że musi być z tego samego modelu/wersji samochodu.

Czy dobrze rozumiem, że ten, którego użyłeś i który nie zadziałał, nie był z tego samego modelu/wersji?
 
#44 · (Edited)
Z VIN:
Pompa ABS + ESP powinna mieć numer 71732682 + 71732683 (część elektroniczna)
Sterownik silnika powinien mieć numer 46802930 alias 0261207654, ale powiedziałeś 0261206710 alias 46815368

Mógłbyś spróbować sterownika silnika 55183181 0261208037 (manualny) opcje:
a) kup sterownik + virgin
b) wgraj swój sterownik z eeprom + flash z 55183181 + virgin
c) zachowaj swój eeprom + flash 55183181 spoofing do 0261206710

Zakładając, że okablowanie sterownika jest kompatybilne.

Pre2003 0261206709 może działać, ale jest to najbardziej ryzykowne.
 
#45 ·
Z VIN:
Pompa ABS + ESP powinna mieć numer 71732682 + 71732683 (część elektroniczna)
ECU SILNIKA powinna mieć numer 46802930 alias 0261207654, ale powiedziałeś 0261206710 alias 46815368

Mógłbyś spróbować ECU silnika 55183181 (manualna) opcje:
a) kup ECU + virgin
b) wgraj do swojego ECU eeprom + flash z 55183181 + virgin
c) zachowaj swój eeprom + flash 55183181 spoofing do 0261206710

Zakładając, że okablowanie ECU jest kompatybilne.

Pre2003 0261206709 mogłoby działać, ale jest to najbardziej ryzykowne.
Dziękuję - to dużo informacji - niestety, część z tego przerasta moje możliwości, ale porozmawiam z facetem, który mi tu pomagał i mam nadzieję, że uda nam się coś zdziałać.

Manualny ECU, którego próbowaliśmy w grudniu, to 0261206709 - samochód jechał OK, ale wyświetlił kod błędu.

Właściwie mam zapasowy ECU, więc ponowne wgranie nie stanowi problemu, ale nie jestem pewien, czym jest 55183181 ani gdzie mogę go dostać?
 
#53 ·
Cóż, możesz spróbować podążać za tym, co napisałem w poście nr 23 . . . . . . . . :unsure:
Instrumenty itp. zostały wymienione. Jedyną inną rzeczą w twoim poście byłaby wymiana całej wiązki przewodów, ale to nie byłoby praktyczne (jeśli w ogóle mógłbym znaleźć taką do tego samochodu).

Wiem, że można to zrobić bez wymiany wiązki, ponieważ znam samochód, który został zrobiony wyłącznie z programem ECU. Nie wiem, jak to zrobiono, ale samochód działa tak, jak powinien - niestety nie pozwoli mi skopiować swojego ECU.