Alfa Romeo Forum banner

Alle sensoren op de t-spark controleren

1.3K views 11 replies 4 participants last post by  Thompatruck1  
#1 ·
Nu ik de 155 weer op de weg zet, moet ik een paar problemen oplossen. Zoals in andere berichten vermeld, heb ik elektrische problemen die hopelijk worden opgelost door het drogen van de zekeringkast. Ik heb een beetje een ruw lopend probleem als hij koud is. Ik heb een tijdje geleden de MAF vervangen, samen met de nokkenassensor en de Lamda-sensor. Maar aangezien de auto's zo lang geparkeerd hebben gestaan, denk ik dat ze de fout zouden kunnen veroorzaken. Het injectielampje brandt en ik heb de nokkenas met de blokken of anderszins in zoveel verschillende posities gezet dat hij niet de hele tijd in de verkeerde positie kan staan. Ik weet dat er een manier is om de sensoren met een multimeter te controleren, maar waar moet ik over de pinnen naar kijken? (weerstand, niet) ETC. Is het injectielampje zoals het MSCF-lampje op nieuwere Alfa's? Dat wil zeggen, het zou betrekking kunnen hebben op een aantal problemen of heeft het alleen betrekking op het injectiesysteem en de nokkenastiming?

Groeten aan allen:thumbs:

#2 ·
Om uw lambdasonde te controleren....trek hem los, er zou een stekker aan de achterkant van de motor moeten zitten, mogelijk op het schutbord (op een 155 zit hij onder een plastic afdekking) 4 draden erin, 2 zullen zwart of wit zijn, doe een weerstandsmeting over de twee draden, ze zouden een waarde moeten geven tussen 3,5-5,0 ohm, alles daarbuiten is waarschijnlijk kapot ;)

Nokkenastimingsensor, ik weet niet zeker hoe ik de sensor moet controleren, maar was je voorzichtig bij het aandraaien van de uitlaatpoelie? De reden dat ik het vraag is dat ik ooit de poelie heb aangedraaid en de sensorring aan de binnenrand heb beschadigd (verbogen!), waardoor de sensor kapot ging toen de motor met x'000 tpm draaide, als je het zo vaak hebt gedaan, kan het hem beschadigd hebben ;)

Het injectielampje op een 155 dekt een heleboel fouten aan de brandstofmengselkant van de motor, lambda, injectoren, afm, watertempsensor...... hoewel je me daar niet op moet vastpinnen!

HTH :)

#3 ·
Ik had vergelijkbare problemen, bij mij bleek het de lambda te zijn. Terwijl ik toch bezig was, heb ik ook de ICV en de LMM schoongemaakt en de temperatuursensor vervangen (eentje op de thermostaathuis), ze liep als nieuw en het vervelende kleine injectielampje ging uit :). Het kan ook de moeite waard zijn om zelfgemaakte injectorreiniger te gebruiken - er is hier ergens een draadje over, 500 ml paraffine of iets dergelijks, mensen hebben er veel succes mee gehad en dat voor een fractie van de kosten van spullen uit de winkel.

#4 ·
Ik heb de lambda een tijdje geleden vervangen omdat de draden allemaal kapot waren, maar het gaf toen geen foutmelding. De nokkenassen zijn al ontelbare keren uit deze motor geweest, dus ik wed dat hij beschadigd is. Beetje jammer, want de sensoren kosten 100 pond nieuw. Misschien vervang ik de temperatuursensor, want die is volgens mij nog nooit gedaan. Ik doe de reiniger er ook in.

Weet iemand de weerstand over de nokkenassensor? Ik heb het ooit gevonden, maar dat is alweer een hele tijd geleden.

#6 ·
Geweldig. Als je het niet erg vindt, vriend. Geen haast, vertel me gewoon wat het is de volgende keer dat we online zijn Forzaring!

#7 ·
Geen probleem,

Ik zal in het weekend veel aan haar werken, d.w.z. de motor terug plaatsen :D

Ik ga alle koppelingscomponenten vervangen, inclusief hoofdremcilinder + hulpcilinder,
Heb naar de hoofdremcilinder gekeken en kan begrijpen waarom het zo'n klus is om dit met de motor erin te doen, want het lijkt een echte PITA met de motor eruit !!

Ga de versnellingsbak een beetje schoonmaken - binnen en buiten - voordat hij weer teruggaat.

Mis het echt om in haar te rijden :cry::cry:

#8 ·
Cool. Ja, goede tip om beide te doen. Ik had de slaaf een tijdje geleden. Iedereen zei dat de meester niet lang op zich zou laten wachten en verrassing, verrassing, hij ging een week later.

#9 ·
Dat is precies wat ik dacht, hoewel mijn hulpje al een paar keer 'gerepareerd' is.

Ik had al een vervangende hulp klaarstaan voor de volgende keer dat hij het begaf, en ik heb de afdichtingen laatst gecontroleerd, en ze stonden op het punt om het weer te begeven.

Omdat ik een nieuwe hulp ging plaatsen, ging de gedachte door mijn hoofd dat dit extra druk op de hoofdrolspeler zou kunnen zetten, en gezien de kosten van vervanging, dacht ik het te doen met de motor uit de weg.

#10 ·
De sensor getest, maar helemaal geen metingen gekregen.

De handleiding geraadpleegd om erachter te komen waarom: -

"De nokkenhoeksensor (timing sensor), gevoed met 5V via pin 12 van de regeleenheid
en stuurt een signaal in frequentie overeenkomend met de fase naar pin 8 van de regeleenheid zelf:
Deze twee signalen zijn van zeer lage intensiteit en worden daarom afdoende afgeschermd.
De sensor omvat een Hall-effect-apparaat waardoor het spanningssignaal dat naar de regeleenheid wordt gestuurd
abrupt 'daalt' wanneer de uitsparing in de nokkenas voor de sensor passeert."

Dat wil zeggen, geen weerstandsmeting.

#11 ·
Geweldig. Bedankt daarvoor, vriend!